افزایش ۱۳۰ خط جدید به سامانه پاسخگوی ۱۶۶۶ در ابتدای شیوع کرونا در کشور
افزایش ۱۳۰ خط جدید به سامانه پاسخگوی ۱۶۶۶ در ابتدای شیوع کرونا در کشور

  به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایده‌ آل خبر- جمشید محمدی در خصوص اقدامات سازمان بیمه سلامت در زمان شیوع کرونا بیان داشت : بیمه کردن حدود ۴۸ هزار نفر از شروع کرونا تا کنون بر اساس سیاست یاد شده؛، تحت پوشش قرار دادن داروهای مورد استفاده در این بیماری علاوه بر خدمات مورد نیاز […]

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایده‌ آل خبر- جمشید محمدی در خصوص اقدامات سازمان بیمه سلامت در زمان شیوع کرونا بیان داشت : بیمه کردن حدود ۴۸ هزار نفر از شروع کرونا تا کنون بر اساس سیاست یاد شده؛، تحت پوشش قرار دادن داروهای مورد استفاده در این بیماری علاوه بر خدمات مورد نیاز در بحث تشخیص و مقابله با کرونا که تحت پوشش بیمه بودند از جمله خدماتی همچون سی تی اسکن وPCR، CBC، ICU و …؛ پرداخت ۹۰ درصد هزینه‌ها با تعرفه دولتی در بستری و ۷۰ درصد سرپایی هزینه‌های آزمایشگاهی (که بیشتر آنها در بخش دولتی بودند)؛ برداشتن برخی گایدلاین‌های مرتبط با خدمات تشخیصی و لغو محدودیت در انجام آنها ( به طور مثال در مواقع عادی دوره زمانی برای انجام سی تی اسکن ۱۸۰ روز می باشد،

 

مدیر کل بیمه سلامت در ادامه تصریح ورر: نیاز ارائه این خدمت به بیمار کرونایی موجب شد این محدودیت‌ها را حذف کنیم، ارائه پیشنهاد مراقبت از فرد بیمار در منزل (homecare) به شورای عالی بیمه نظر به صرف هزینه بسیار پایین تر از بستری بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان (با توجه به تجربه مواردی بسیار موفق در این زمینه بگونه‌ای که مراقبت از فرد بیمار در منزل با تمام امکانات مراقبتی از جمله مراقبت پزشک و پرستار در قالب یک بسته انجام می شد، ارائه پیشنهاد برای تحت پوشش قرار دادن بیمه‌ای مراقبت در منزل (homecare) بیماران نیازمند به ICU در چارچوب گایدلاین‌ها و استاندارد‌ها ( از فواید این کار می‌تواند به کم شدن هزینه‌های بستری، آزاد شدن تخت‌های ICU و بالا بردن ظرفیت بیمارستان‌ها در پذیرش بیمار با توجه به صف بالا و مراجعه بیمار در زمان اپیدمی بیماری کرونا، موثر بودن فضای خانه و خانواده بر سرعت بهبود فرد بیمار کمک نماید.

 

وی افزود: تمدید دفترچه بیمه‌های که برگه سفید داشت اما اعتبار آن پایان یافته بود (در دو نوبت) تا تاریخ ۳۱ خرداد ؛۱۳۹۹ ، راه اندازی نسخه الکترونیکی در ۲۳۵ شهر کوچک با عمق ۵۰ درصد (از سال قبل) به هدف پایلوت اجتماعی (در شهر‌های کوچک با ۱۰ الی ۱۵ پزشک برای پایلوت ورود کردیم این امر به دلیل مواجه و مقابله پزشکان در اهمیت تغییر رفتار می‌باشد ما با این هدف در شهر‌های کوچک تغییر رفتار را تست کردیم لازم به ذکر است پایلوت فنی قبل تر در کرمان موفق عمل نموده)، حمایت از نقاهتگاه‌ها؛ اجباری شدن استحقاق سنجی به معنای احراز هویت ( با کد ملی) از ابتدای تیر ماه ( با اینکار دیگر نیاز به کنترل دفترچه بیمه برای داشتن و یا نداشتن اعتبار نبود همچنین مشخص می شود فرد بیمه شده سازمان می باشد و همپوشانی با سایر بیمه ها ندارد)؛ حذف دفتر چه کاغذی از ابتدای مرداد ماه سال جاری در بخش سرپایی ( هر استانی که قادر به راه اندازی نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی شود می تواند اقدام به حذف دفترچه بیمه کاغذی نماید برای موفقیت در این طرح مشوق‌هایی در نحوه پرداخت برای این استان‌ها قرار داده ایم .

 

دکتر جمشید محمدی خاطرنشان کرد: ا استان‌هایی که در حال حاضر قادر به پیاده سازی طرح به طور کامل نمی‌باشند ملزم به نسخه نویسی الکترونیکی همزمان با نسخه نویسی کاغذی می‌باشد)؛ استقرار سامانه رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستانی کل بیمارستان های کشور( به غیر از ۲۰ بیمارستان) با استفاده از سامانه رز؛ تمدید زمان پروتکل های مرتبط به داروهای پرونده ای و یا داروهای خاص در دوران اپیدمی کرونا (در مواقع عادی پروتکل ویژه برای دریافت این دسته از دارو ها وجود دارد ، بیمار هر ۳ ماه یکبار برای بررسی بهبود بیماری و مصرف و یا عدم مصرف دارو، موثر بودن داروهایی مانند داروهای شیمی درمانی باید مراجعه نماید اما در دوران شیوع کرونا این ضوابط سهلتر گردید تا بیماران نیاز به مراجعه نداشته باشند، اعمال پروتکل های بهداشتی برای کارمندان سازمان در کل کشور و استفاده از امکانات حفاظتی همچون ماسک، کنترل تب، مه پاش و … از همان ابتدا (گزارش روزانه از وضعیت سلامت کارکنان دریافت میشد در نتیجه این مراقبت ها تعداد اندکی از پرسنل سازمان بیمه سلامت دچار بیماری کرونا شدند که با رعایت اصول مراقبتی در پیگیری های انجام شده بهبود حاصل نمودند)؛ متاسفانه سه نفر از مدیران و یک نفر از کارشناسان عزیز به رحمت ایزدی پیوستند. فعال کردن سامانه پاسخ گویی ۱۶۶۶ (بر اساس گزارش های اولیه از چین واگیری کرونا در اوایل شیوع بیماری تا ۴۰ درصد متوجه بیمارستان ها بوده لذا مشاوره های تلفنی در کم کردن مراجعه مردم به بخش بیمارستانی و درمانی همچنین آگاهی و آرامش دادن به آنها و کاهش استرس بسیار نقش مهمی داشت)

مدیر کل بیمه سلامت گیلان با تاکید بر  اضافه نمودن ۱۳۰ خط جدید به سامانه پاسخگوی ۱۶۶۶ در ابتدای شیوه بیماری کرونا در کشور و به کار گیری ۳۰ پرستار متخصص و ۱۰ پزشک عمومی در ۳ شیفت اذعان داشت:  طی یک ماه ۴۰۰ هزار تماس داشتیم به عبارتی با راه اندازی این سامانه از مراجعه بیشتر این افراد به مراکز درمانی و مواجه آنها با محیط آلوده به ویروس تا حد زیادی جلوگیری نموده‌ایم.

 

وی افزود: تشکیل گروهی متشکل از پزشکان متخصص عفونی و متخصص ریه با هدف ارائه آخرین اطلاعات مربوط به بیماری و راهنمایی کارشناسان پاسخگو در سامانه ۱۶۶۶ برای راهنمایی بهتر و دقیق تر مردم؛
• نظارت نا محسوس بر شیوه برخورد کارشناسان در پاسخ دهی به مردم(در بسیاری از موارد مدیران ارشد شخصا از تلفن‌های مختلف با کارشناسان تماس گرفته تا واکنش کارشناسان را در قبال برخوردهای ناصحیح بسنجند، تقریبا در بیشتر موارد کارشناسان با سعه صدر و در کمال ادب و متانت پاسخگو بودند)؛
• راه اندازی بخش پاسخگویی به سوالات در سایت سازمان بیمه سلامت؛
• ارسال ۱۲۰ میلیون پیامک‌های آموزشی برای بیمه شدگان در روزهای نخست شیوع بیماری( پس از مدتی اطلاعات مردم به روز شد و دیگر ارسال پیامک منطق نداشت)؛
• ساخت کلیپ‌های آموزشی و ارائه آن در رسانه از جمله تلویزیون و فضای مجازی با رویکرد پرداختن به مسائل مرتبط با سلامت روان افراد (اینکه مردم اوقات فراغت خود را در دوران کرونا با توجه به سیاست “# در خانه بمانیم” چگونه مدیریت کنند)،
• پیشنهاد راه‌اندازی و استفاده از ظرفیت های موجود برای مبحث دورا پزشکی در کشور به مقام محترم وزارت (نسخه الکترونیک تضمین اجرای تله مدیسن و تله هلس می‌باشد، با راه‌اندای این امکان در پاییز برای موضوع مشاوره و ویزیت با مشکلی مواجه نخواهیم بود)؛
• خرید تضمینی ۹۰ درصدی از بیمارستان ها و پزشکان مشروط بر ارائه سرویس از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده (علی رغم بالا رفتن هزینه‌ها در بخش‌های ICU، سی‌تی‌اسکن و آزمایشگاه به علت بسته شدن سایر بخش‌ها در بیمارستان‌ها شاهد کاهش بار مراجعه و در پی آن کاهش درآمد ۴۰ درصدی در اسفند ماه ۱۳۹۸ و ۴۰ تا ۵۰ درصدی در فروردین ۱۳۹۹ بودیم (مربوط به بیمه شدگان بیمه سلامت). برای جبران این موضوع و جلوگیری از بالا رفتن قیمت خدمات برای سازمان خرید تضمینی ۹۰ درصدی مشروط به ارائه سرویس از طریق نظام ارجاع و پزشک خانواده نظر به فعالیت۱۲۰۰ مرکز خدمات جامع سلامت ۱۶ و ۲۴ساعته انجام دادیم).از دیگر اقدامات مهم حوزه سلامت از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بوده است.