تشکیل هاب لجستیکی و توسعه مبادلات تجاری دو کشور با بهره مندی از ظرفیت های بنادر منطقه آزاد انزلی
تشکیل هاب لجستیکی و توسعه مبادلات تجاری دو کشور با بهره مندی از ظرفیت های بنادر منطقه آزاد انزلی

به گزارش ایده آل خبر به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی در اسناد موافقتنامه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و قزاقستان که مدیران معاونت بندری و حوزه خزر به نمایندگی از سازمان در تهران حضور داشتند، برتوسعه روابط بنادر منطقه آزاد انزلی با بنادر کشور […]

به گزارش ایده آل خبر به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی در اسناد موافقتنامه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و قزاقستان که مدیران معاونت بندری و حوزه خزر به نمایندگی از سازمان در تهران حضور داشتند، برتوسعه روابط بنادر منطقه آزاد انزلی با بنادر کشور قزاقستان با بهره مندی از ظرفیت های و‌مزیت های قانونی منطقه آزاد انزلی تاکید شد.

بر اساس این گزارش همچنین با توجه به اهمیت و ضرورت زنجیره تامین کالا و خدمات و تسهیل فعالیت های لجستیکی، صادرات و واردات فیمابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان، این منطقه آمادگی خود را برای ایجاد یک هاب لجستیکی مشترک در منطقه آزاد انزلی اعلام کرد.

در سند اجلاس کمیسیون مشترک با طرف قزاق توافق شد که به منظور توسعه همکاری ها در زمینه نقل و انتقال کالا و توسعه خدمات بازرگانی، امکان فعالیت شعبات بانکهای کشور قزاقستان یا شعبه ای از یک شبکه پولی بانکی در منطقه آزاد انزلی به جهت رفاه حال تجار و رفع موانع انتقال ارز در منطقه آزاد انزلی فراهم گردد.

گفتنی است سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی و نیز استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی فعال در این منطقه ، جهت صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس از دیگر محورهای توافق شده در سند اجلاس کمیسیون مشترک با طرف قزاقاست.

همچنین در این جلسه منطقه آزاد انزلی جهت تسهیل در ترانزیت کالا بین کشورهای قزاقستان و عراق با توجه به برنامه ریزی جهت اتصال مجتمع بندری کاسپین به خطوط راه آهن سراسری اعلام آمادگی کرد.

لازم به ذکر است ، منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، اوراسیا، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.

قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب و شاخه ایرانی ابرپروژه کمربند-جاده، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان ،ماقاچ کالا و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو و کوریک در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی – بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی – تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

گفتنی است با محوریت سازمان منطقه آزاد انزلی و توافقات انجام شده در کمیسیون های مشترک قبلی ایران و قزاقستان و همچنین بازدید مدیران منطقه ازاد انزلی و مسئولان شرکت ملی راه آهن و مناطق ویژه و بنادر قزاقستان از زیر ساخت های بندری منطقه ازاد انزلی و بنادر آکتائو ، کوریک قزاقستان و به تبع آن انعقاد تفاهم های بین المللی با مدیران بندری و لجستیکی دوکشور، خلق ارزش و ایجاد مزیت ها و مشوق های رقابتی برای واردات و صادرات کالا از مجتمع بندری کاسپین ، از سال ۱۳۹۷ کریدور چین-قزاقستان -بندرکاسپین فعال و تاکنون ۱۳۰ شناور از مسیر این کریدور در بندرکاسپین تخلیه و بارگیری شده که می توان گفت بی شک، رونق این کریدور براساس تفاهمات قبلی با طرفهای قزاق بوده و انعقاد توافقات جدید می تواند در رشد و توسعه این کریدور و ترانزیت کالا از مسیر شاخه ایرانی ابرپروژه کمربند-راه در منطقه آزاد انزلی نقش بسزایی ایفا کند.